Tolong Di Share Ya!!!!! Inilah 20 WAKTU YANG DILARANG RASULULLAH BERHUBUNG4N B4DAN DENGAN ISTERI

Berhubung4n suami istri mesti dilakukan penuh adab dan ada beberapa saat yang dibolehkan dan ada saat – saat yang dilarang untuk lakukan jalinan suami istri. Hal ini disebabkan karena dalam Islam hubung4n suami istri adalah ibadah dan bernilai pahala.


Berikut 20 Waktu Yang Dilarang Rasulullah Berhubung4n B4dan Dengan Isteri

Adapun waktu waktu yang dilarang untuk berj!ma’ yakni :

1. “Wahai Ali..! jangan sampai engkau berj!ma’ dengan isterimu pada awal (hari pertama) bulan, pada pertengahannya (sehari) serta pada akhir (dua hari) di hujung bulan. Jadi sebenarnya penyakit gila, gila babi serta sopak mudah mengenainya dan anaknya. ”

2. “Wahai Ali..! jangan sampai berj!ma’ dengan isterimu selepas zuhor, sebenarnya jika Allah s. w. t. mengurniakan kepada anda berdua anak kerana j!ma’ pada saat itu, jadi ia akan bermata juling dan sy4itan begitu suka pada manusia yang bermata juling. ”

3. “Wahai Ali..! jangan sampai bercakap-cakap semasa j!ma’, sebenarnya jika Allah s. w. t. mengurniakan kepada anda berdua anak dengan j!ma’ yang demikian, jadi anak itu tidak selamat daripada bisu. ”

4. “Wahai Ali..! jangan sampai berj!ma’ dengan perempuanmu dengan sy4hwat terhadap wanita lain, jadi sebenarnya yang demikian itu bila Allah s. w. t. mengurniakan padamu berdua anak, anak itu bakal menjadi pondan yang bersifat benci dan hina. ”

5. “Wahai Ali..! bila anda berjunub ditempat tidur, jangan sampai membaca Al-Quran, jadi sebenarnya saya bimbang akan turun pada anda berdua api (bala) dari langit yang membakar kamu berdua. ”

6. “Wahai Ali..! jangan sampai berj!ma’ dengan isterimu kecuali ada padamu satu tuala dan pada isterimu satu tuala. ”

7. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berdua menyapu dengan menggunakan satu tuala, kelak akan jatuh sy4hwat keatas sy4hwat (salah seorang akan kuat sy4hwatnya dari pada yang lagi satu), jadi sebenarnya yang demikian itu bakal menyebabkan permusuhan kemudian membawa anda berdua kepada berpecah dan talak. ”

8. “Wahai Ali..! jangan sampai berj!ma’ dengan isterimu pada malam ‘Aidil Fitri (Raya Puasa), jadi sebenarnya bila Allah s. w. t. mengurniakan pada anda berdua anak anak itu seorang yang cacat serta tak mendapat anak baginya kecuali sudah tua. ”

9. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu pada malam ‘Aidil Adha, jadi sebenarnya bila anda berdua berj!ma’ saat malam itu, jika Allah s. w. t. mengurniakan pada anda berdua anak saya bimbang ia akan jadi seorang yang berjari enam atau empat. ”
0px ; "
10. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu dibawah cahaya matahari (secara langsung – direct) serta terkena warna (cahayanya), terkecuali


anda mengenakan tutupan (bumbung), bila tidak maka sebenarnya bila Allah mengurniakan pada anda berdua anak, kelak anak itu bakal menjadi seorang sentiasa hidup dalam meminta-minta dan faqir hingga mati. ”

11. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu dibawah pohon kayu yang berbuah, maka sebenarnya bila Allah s. w. t. mengurniakan anda berdua anak, kelak anak itu bakal menjadi seorang tukang gojo, tukang sebat atau seorang ketua yang bengis, ”

12. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu pada saat antara azan dan iqomah, bila berj!ma’ pada saat demikian, sebenarnya jika Allah mengurniakan anak pada anda berdua, kelak ia jadi seorang yang menumpahkan darah. ”

13. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu semasa ia hamil kecuali anda berdua berwudhu’, bila tidak maka sebenarnya bila Allah s. w. t. mengurniakan anda berdua anak, kelak ia akan jadi seorang yang buta hati dan bakhil tangan. ”


14. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu pada pertengahan (Nisfu) Sya’ban, jadi sebenarnya yang demikian itu bila Allah s. w. t. mengurniakan anda berdua anak, kelak anak itu bakal memiliki tanda yang buruk pada muka dan rambutnya. ”

15. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu pada akhir bulan (yaitu tinggal dua hari) maka sebenarnya yang demikian itu bila Allah s. w. t. mengurniakan pada anda berdua anak kelak anak itu jadi seorang yang sentiasa perlu meminta-minta. “

16. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu dengan sy4hwat terhadap saudara perempuannya! (ipar anda) kerana yang demikian itu sebenarnya bila Allah s. w. t. mengurniakan pada anda berdua anak, kelak anak itu bakal jadi penolong dan pembantu pada orang yang zalim dan pada tangannya membuat kebinasaan kepada manusia. ”

17. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu diatas loteng maka sebenarnya yang demikian itu bila Allah s. w. t. mengurniakan anak pada anda berdua kelak anak itu jadi seorang munafiq, pelampau yang melewati batas. ”

18. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu pada malam kamu akan keluar musafir kerana yang demikian itu sebenarnya bila Allah s. w. t. mengurniakan pada anda berdua anak, ia bakal membelanjakan harta kepada yang tidak Haq, ” serta Rasulullah s. a. w. membaca ayat Al-Quran : “Innal Mubazziriina kaanu – ikhwan Nas – Syayathin. ”

19. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj!ma’ dengan isterimu apabila anda keluar bermusafir dalam tempoh tiga hari tiga malam, jadi yang demikian itu sebenarnya apabila Allah s. w. t. mengurniakan pada anda berdua anak, kelak ia jadi seorang pembantu pada setiap orang yang zalim. ”

20. “Wahai Ali..! jangan sampai anda berj*ma’ dengan isterimu pada awal malam, maka sebenarnya bila dikurniakan anak pada anda berdua, ia menjadi seorang tukang sihir, sunglap, dan menghendaki dunia daripada akhirat. ”

Sumber :
“WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A. S. ”.. 1* (1*) Al-Ikhtisyaah, ms 132-135, As-Saduq, Al-Faqih ms 456, Al- Ilal ms 174.